in

Vlast prvo odbijala da vidi problem u Linglongu, pa ga “obojila u ružičasto”

Građani u Srbiji deset dana gledali su slike iz baraka u kojima su smešteni radnici iz Vijetnama koji rade na gradilištu kineske fabrike Linglong u okolini Zrenjanina. Slušali su njihove izjave i svedočenja novinara i aktivista koji su sa njima razgovarali, o tome kako žive u uslovima nedostojnim životinja, a kamoli čoveka. Aktivisti su više puta ocenili da je opravdana sumnja da je u pitanju trgovina ljudima u cilju radne eksploatacije. Provladini mediji većinom o ovome nisu izveštavali, a u subotu se pojavio izveštaj Pinka u kom se tvrdi da je sve prikazano i rečeno netačno. Vlast sve vreme ne vidi problem u slučaju Vijetnamaca.

Slike horora u kom su živeli Vijetnamski radnici nisu mogle da se vide na većini televizija sa nacionalnom pokrivenošću niti da se u dnevnoj štampi pročitaju njihove autentične priče. Za to nije bilo dovoljno medijskog prostora, nesvesno ili vrlo svesno.

„Poslali smo inspekciju“, pravdao se predsednik Aleksandar Vučić, pa dodao: „Da ste me pitali – nisam sasvim ni razumeo potrebu slanja inspekcije.“

Ima nešto važnije od ljudskih prava.

„Šta hoćete da uništim investiciju od 900 miliona dolara, šta hoćete“, upitao je Vučić.

Investicija je očito ključna reč. I odgovor na skrštene ruke u ovom slučaju.

„Meni se čini da oni posluju u skladu sa zakonima“, izjavio je ministar građevinarstva Tomislav Momirović. „To jeste jako važna investicija za ovu zemlju“, zaključio je on.

I premijerka Ana Brnabić u svemu vidi napad na investicije.

„Kineske investicije u Republici Srbiji jesu posebno targetirane i to je tako. I to je politički“, ocenila je Brnabić. „Ono što je na nama je da svaki investitor mora da poštuje zakone Republike Srbije i mi ćemo to da sprovedemo“, poručila je.

Magacinske barake pretvorene u prostorije za spavanje. Kreveti bez dušeka i tek dva bojlera za sve radnike. Veš koji se pere u hladnoj vodi, jer tople nema dovoljno ni za kupanje. Ručak koji se jede „s nogu“, jer ni trpezarije niti jedne stolice nema – snimljene su pre deset dana i to na tek 80 kilometara od Beograda.

Predsednik ili odbija da ih vidi ili ne veruje sopstvenim očima ili iz nekih razloga negira.

„Ne razumem samo čemu ta vrsta hajke. To da me ubedite da ste zabrinuti za vijetnamske radnike – e, ljudi, znamo se dobro. E, nemoj mene da folirate i da lažete. Možda nekog drugog da lažete nemojte mene da lažete“, poručio je Vučić.

Tema koja je pokazala koliko su mediji dirigovani

Izvor : N1

Urednica nedeljnika NIN Vesna Mališić smatra da su za vlast jedino važne investicije.

„Mi živimo pod svevišnjim bogom investicija koje donose rejting. A to kako će da žive ti radnici to ih potpuno ne interesuje. Oni su pokazali u stvari koji su njihovi prioriteti. Ljudska prava, ni srpskih, ni stranih radnika, ni bilo koga u ovoj zemlji, za njih nisu prioritet, nažalost“, istakla je Mališić.

Tajac i muk provladinih medija, a onda nakon devet dana stravičnih slika iz industrijske zone, ispred gradilišta Linglonga pojavila se novinarka Pinka Gordana Uzelac, da kaže da ono što smo svojim očima videli – nije tačno. Samo njen izvešataj drastično se razlikuje od drugih.

„Priča o radnicima Linglonga, jedna slika u pojedinim medijima, na terenu potpuno drugačije. Nije samo slika, drugačije su izjave radnika. Odmah na početku nam kažu da nikakvog protesta zbog uslova rada i smeštaja nije ni bilo“, navela je Uzelac u svom izveštaju.

U njemu, međutim, nismo videli barake u kojima su do juče bili smešteni Vijetnamci. Samo, kako je novinarka prenela, srdačan doček bez neprijatnosti.

„Osim što su svi bili radi da govore za televiziju, tokom višesatnog boravka u krugu gradilišta, naša ekipa nije doživela nijednu neprijatnost, naprotiv dočekali su nas srdačno“, ističe se u prilogu TV Pink.

Vesna Mališić ukazuje da je ova tema možda više nego bilo šta drugo, pokazala koliko su mediji dirigovani i koliko ih apsolutno ne interesuje istina nego interes vlasti.

„Naspram te istine, koja njih ne interesuje, formira se neka simulirana stvarnost i ono što je za mene najstrašnije je da se ti radnici teraju da budu te simulirane stvarnosti. Ne mogu ni da zamislim pod kojim uslovima su oni na to pristali“, navela je urednica NIN-a.

Biro za društvena istraživanja saopštio je da je podneo REM-u prijavu protiv televizije Pink zbog priloga o Linglongu u kojem je, kako oni tvrde, prekšen Zakon o elektronskim medijima u delu istinitosti, objektivnosti i potpunosti.