in

U Srbiji se, rekao bih, najviše plaše učenih ljudi

Da bi se usvajala pravila nove pismenosti – treba se prvo opismeniti i produhoviti, kaže umetnik i asistent na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu Andrej Josifovski Pijanista.

„Statistike nažalost govore da je u Srbiji većinski deo ljudi nepismen i polupismen, te je samim tim i sredina u kojoj živimo nalik jednoj velikoj paganskoj kasabi“, ocenio je on.

Dodao je da primitivizam drži ljude u strahu od nepoznate budućnosti i tera ih da žive u prošlosti „i to dalekoj“.

„U Srbiji se, rekao bih, najviše plaše učenih ljudi, koji zbog toga što svojim umom odskaču od ostalih, ne mogu biti ljudi iz naroda, već strani plaćenici i neprijatelji. Zbog toga se na izborima uvek igra na tradicionalizam i nacionalnu kartu i poznatu, narodnu nošnju i naravno pobeđuje domaća radinost“, ocenio je Josifovski.

Naveo je da umetnost uvek mora da bude društveno angažovana i da umetnički dar treba da bude na raspolaganju zajednici, odnosno da „služi uzdizanju duha i razvoju slobodne misli“.

„Mislim da je za novo doba potrebno da se širom otvore vrata, nauci i umetnosti i naravno da se sve po zakonu radi. Jednom rečju za novo doba potrebna nam je egzistencijalna pismenost“, istakao je Josifovski.

On je kazao da su danas velike mogućnosti pristupa široj javnosti, pre svega zahvaljujući društvenim mrežama, tako da i uticaj na kreiranje javnog mnjenja o stanju u društvu i njegovim tokovima, može biti veliki.

„Uticaji naravno, mogu biti dobri i loši tako da oni, koji se visoko kotiraju na društvenim mrežama – influenseri, imaju tu moć da vedre i oblače društvenim nebom. Prema tome, na ovaj ili onaj način, društveni poredak se može graditi ili se njegovi temelji podrivati“, naveo je.

Intervju je realizovan u partnerstvu sa programom Nova pismenost koji radi s građanima, medijima, kompanijama, obrazovnim sistemom, influenserima i državnom upravom kako bi se najbolje prakse medijske, informacione i digitalne pismenosti našle među temeljima savremenog i konkurentnog srpskog društva.

Program partnerski sprovode organizacija Propulsion i Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).

Globalna nedelja medijske i informacione pismenosti obeležava se širom sveta pod pokroviteljstvom UNESCO-a, pod sloganom „Medijska pismenost za sve“.