in

Novi izborni zakoni mogu dovesti do delimičnog napretka

Izvršni direktor Cesida Bojan Klačar je rekao da sedam novih zakona koji se tiču izbora i izborne kampanje, u slučaju dobre implementacije, mogu dovesti do delimičnog napretka – imajući u vidu da je do održavanja izbora u aprilu ostao kratak period.

„Nije realno očekivati da će se stvari moći radikalno promeniti. Promene ovih izbornih zakona su dobra investicija za budućnost, da u budućnosti očekujemo kvalitetan izborni proces i dobra platforma da politički akteri nastave diskusiju kako bi se finese koje nedostaju unapredile“, rekao je za RTS Klačar.

Dodaje da će ovogodišnja kampanja morati da bude efikasna, jer će biti kratka, na donjem minimumu – oko 46 dana za parlamentarne izbore i malo više od 30 dana za predsedničke izbore.

„Svaka vest koja se pojavi danas, iako nije kampanja, za političke stranke biće protumačena kao deo kampanje“, kaže Klačar.

Video: RTS

Redosled kandidata na predsedničkim izborima biće utvrđen žrebom, a Klačar objašnjava zašto je to važno.

“Redni brojevi jesu važan psihološki faktor, ali i nešto što omogućava lakše snalaženje. Lakše je voditi kampanju kada možete da komunicirate ako ste broj jedan… Bila je ideja zakonodavca da se pravilno žreba promeni i da pravilo rednih brojeva kandidata važi i za predsedničke izbore, međutim u Narodnoj skupštini je došlo do promene, tako da će se zadržati postojeće rešenje i predsednički kandidati će se takođe naći u žrebu, kao što je to bilo i ranije. Bio je predlog i da jedan birač može da podrži više stranaka u fazi potpisivanja, ali se amandmanima u Narodnoj skupštini od toga odustalo”, rekao je Klačar.

Više novca za stranke

Što se tiče finansiranja kampanje, Klačar kaže da stranke mogu da budu zadovoljne jer su novčana sredstva povećana sa 20 na 40 odsto pre izbora, što je dobro rešenje za male i nove stranke koje prvi put učestvuju na izborima.

“Smanjen je deo koji se deli na jednak iznos za predsedničke izbore. Ranije je pravilo bilo da se 50 odsto podeli svim kandidatima na početku, sada je 40 posto”, dodaje Klačar.

Prema procenama Cesida, očekuje se da će na izbore u aprilu izaći više od 50 odsto birača, a da sve ostalo zavisi od kampanje.

“Kada postoji politička kampanja, kada učestvuju sve relevantne stranke, kada postoji određena vrsta političke trke, neizvesnosti, za očekivati je da je to motivišuće. U ovom momentu se čini relalnim da će izaći više od 50 odsto upisanih birača, svako drugo licitiranje bi zavisilo od toga kako će to da izgleda. Ako je kampanja dinamična, neizvesna, kreativna, sve su to faktori koji mogu da utiču na povećanu izlaznosti i naša su očekivanja da će ona biti na jednom visokom nivou”, rekao je Klačar.

Funkcionerska kampanja – nova pravila za javne servise

Što se tiče funkcionerske kampanje, napominje da se sa antikorupcijskog aspekta ona odnosi na to da se javni resursi u kampanji ne mogu zloupotrebljavati.

“Javni servisi neće moći da izveštavaju o aktivnostima javnih funkcionera 10 dana uoči glasanja, a za privatne medije je to preporuka… Takođe, javni funkcioner mora uvek da kaže da li nastupa kao javni funkcioner”, objasnio je Klačar.

Pravilnik o radu javnih servisa i preporuke za privatne medije stupaju na snagu sutra, ali REM već sada meri vreme koje dobijaju javni funkcioneri.

“Merenje je vrlo verovatno počelo zbog činjenice da se nalazimo ne u izbornoj već u predizbornoj kampanji i očito da je bila procena regulatora da je potrebno krenuti sa merenjem”, kaže Klačar.

Ističe da nema dileme da li to treba meri, jer je reč o nečemu što može uticati na glasače, ali napominje da treba biti oprezan u interpretaciji dobijenih nalaza.

“U kampanji bi bilo dobro imati poređenje onoga što jeste zaista izborna kampanja, a da to merenje koje se odnosi na funkcionere ipak bude prikazano na drugačiji način, kako ne bi bilo zabune”, kaže izvršni direktor Cesida.

Dodaje da je nemoguće kontrolisati kampanju na društvenim mrežama, ali da je je izborna tišina sada preciznije određena.

“Zakonodavac je precizirao izbornu tišinu i vrlo eksplicitno, taksativno naveo da izborna tišina, osim tradicionalnih medija, mora da se poštuje na veb prezantacijama i portalima svih medija koji funkcionišu u Srbiji”, rekao je Klačar.

Za reklame na društvenim mrežama kaže da se ne mogu izbeći.