in

Kina i Rusija reklamno na televizijama sa nacionalnom frekvencijom

Države koje su politički i privredni partneri Srbije, a imaju problem sa demokratijom, predstavljene su na reklamni način u centranim informativnim emisijama televizija sa nacionalnom frekvencijom, izjavio je izvršni direktor Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) Zoran Gavrilović.

On je u u serijalu razgovora Kiosk o medijskoj sceni Srbije precizirao da je u periodu od 1. decembra 2020. do kraja novembra 2021. godine o Kini i Rusiji izveštavano pozitivno u više od 80 odsto vremena, „bez sekunde negativnog predstavljanja“.

Kako je objasnio, na televizijama sa nacionalnom frekvencijom, pre svega, može se videti kako predsednik Srbije Aleksandar Vučić „hvali“ Kinu, ali i da je novinari predstavljaju na pozitivan način.

Gavrilović je ukazao da uopšte nema kritičkog osvrta u izveštavanju o tome pod kakvim uslovima se Srbija zadužuje kod Kine, kakav je kvalitet onoga što Kina gradi u Srbiji i kakav je uticaj na životnu sredinu kineskih investicija u Srbiji.

Prema njegovim rečima, isto se odnosi na Rusiju, dok je izveštavanje o Evropskoj uniji bilo oko 70 odsto neutralno, blizu 20 odsto pozitvno i šest odsto negativno.

Gavrilović je ocenio da je najizbalansiranije bilo prikazivanje Sjedinjenih Američkih Država (SAD) sa po 20 odsto pozitivnog i negativnog i 60 odsto neutralnog predstavljanja.

On smatra da novinari televizija sa nacionalnim pokrivanjem “očito znaju kako treba se radi posao”, ali da je prisutna samocenzura i da se politička moć odražava na izveštavanje.

Neko ko o Kini i Rusiji izveštava na takav način, kako je konstatovao, “sigurno ruši” Kodeks novinara Srbije, jer u prilozima “nema druge strane”.

Procenio je da bi, kao i u slučaju SAD, bilo 20 odsto negativnog predstavljana Kine da u novinarskim prilozima u kojima se govori o kineskim investicijama u Srbiji postoje akteri koji će izneti kritički pogled na te investicije.

On zato smatra da bi novinarska udruženja trebalo da “porazgovaraju” sa svojim članovima koji rade na televizijama sa nacionalnim pokrivanjem, ali i da se otvori pitanje da li rezultati istraživanja koje je objavio BIRODI pokazuju da postoji pritisak na novinare.

Izvor : HOW HWEE YOUNG / POOL / AFP

Govoreći o izveštavanju javnih servisa, Gavrilović je primetio da novinari Radiotelevizije Srbije (RTS) “ne propituju” Vučića i javne funkcionere.

Dominanto pozitivan tonalitet u izveštavanju na RTS bi “pao” kada bi u prilozima te televizije bilo nekoga iz opozicije, uveren je Gavrilović.

On misli da “novinari javnog servisa prosto postaju držači mikrofona, omogućavaju predsedniku da hvali sebe” i da “izruči svoju propagandu”.

Jasno se vidi da na RTS ima najviše tema u vezi sa zaštitom životne sredine i ekologijom, i da je očito da je takvo izveštavanje RTS imalo uticaj na javno mnjenje, tvrdi Gavrilović.

Prema njegovom tumačenu, oni koji su istraživali javno mnjenje videli su da ekološki pokreti “ili uzimaju ili teraju u apstinenciju deo birača Srpske napredne stranke (SNS)”, što je uticalo da SNS prihvati zahteve ekoloških aktivista.

Monitoring BIRODI je pokazao i da u Beogradu postoje “nevidljivi gradonačelnik i izrazito vidljivi zamenik gradonačelnika”, dodao je Gavrilović.

Gavrilović je precizirao da se, pre svega, radi o televiziji Pink na kojoj je Goran Vesić “u neraspisanoj kampanji i šumi kadrova SNS probao da se izbori za svoj položaj”.