Alarmantan plan Srbije kako da preoremo zemlju uzduž i popreko, a vazduh svuda bude kao u Boru

Najnoviji Prostorni Plan Republike Srbije objavljen je na sajtu nadležnog Ministarstva građevinarstva saobraćaja i infrastrukutre na javni uvid, do  5. maja. Plan predviđa alarmantan broj novih rudnih iskopina što je izazvalo ogorčenje stanovnika Bora koji su već izloženi stravičnom zagađenju od postojećih rudnika.

Pančevci, aktivisti inicijative Odbranimo Teslu objavili primedbe na Prostorni Plan kojim je predviđena trasa  pruge koja pevozi opasne materije kroz Pančevo, kasapljenje Deliblatske peščare iskopavanem mineralnih sirovina i izgradnja nove termoelektrane pored Kovina koja bi trovaala životnu sredinu i sve stanovnike ove opštine a i šire.

Rani javni uvid ovog dokumenta trajao je od 2. do 16. marta prošle godine i dobio je preko 270 primedbi. Javni uvid je prilika da se građani uključe u procese donošenja dokumenata, posebno u donošenje dokumenta od ogromnog značaja, prostrornog plana koji će uticati na živote svih nas.

Prostorni plan predstavlja najviši planski dokument Republike Srbije koji određuje pravce razvoja u narednih 15 godina. On se kasnije razrađuje kroz Urbanističke planove koji propisuju gde će se šta konkretno graditi Generalni urbanistički plan, Plan generalne regulacije i Plan detaljne regulacije.

“Cela zemlja je ovim planom “preorana“ rudnicima i eksploatacijom mineralnih sirovina.” poručuju iz inicijative Odbranimo Teslu iz Pančeva.

Iz ove inicijative pozivaju sve građane da utiču na Nacrt Prostornog Plana Republike Srbije slanjem primedbi i sugestija.

“Ne očekujemo ikakvu reakciju naše lokalne samouprave na Nacrte Plana, jer nam je poznato kako se ophode prema nama građanima i našem zajedničkom okruženju. Po nama, donosioci odluka i stručnjaci koji su zaposleni u gradskim institucijama nemaju mnogo kredibiliteta i ne štite javni interes građana. Što dokazuje trenutno stanje u našem gradu i okolini”, poručuju iz organizacije Odbranimo Teslu.

Prostornim planom je predviđen transport opasnih materija kroz naseljena mesta, eksploatacija mineralnih sirovina iz zaštićenog područija Deliblatske peščare i izgradnja termoelektrane u Kovinu koja bi katastrofalno uticala na zdravlje stanovnika. Kako se tamošnje stanovništvo pretežno bavi poljoprivredom, jasno je da će im usevi biti pogođeni zagađenjem.

Društvo mladih istraživača Bor, Građanska čitaonica Evropa, Udruženje građana pokret za razvoj sela Vilaž, Pokret za novo doba Bor, Udruženje Građana GRUPA 55, Udruženje građana Borani se pitaju, Udruženje odbranimo Zlotsku reku takođe su prosledili zajednički dokument koji ukazuje na najveće probleme koje su izazvali postojeći rudnici kao i na otvaranje novih rudnika u istočnoj Srbiji.

Prostorni plan ne predstavlja nikakvu garanciju da će se bilo šta izgraditi, već služi da se temeljnim pristupom predvidi, rezerviše i nameni svrha.

Pojedni mediji su preneli vest da će Beograd i Novi Sad dobiti aerodrom.

“Profesionalno loše obrađeno objavljivanje Prostornog plana Srbije od 2021. do 2035. godine od strane portala eKapija stvorilo je zabunu laičke i stručne javnosti tvrdnjom autora vesti da Beograd i Novi Sad dobijaju nove civilne aerodrome. To, ni u jednom delu sadržaja koji je eKapija objavila, nije tačno”, napisao je Petar Vojinović, glavni urednik portala Tangosix.

Glavni urednik je analizirao delove prostornog plana koji se odnose na navodnu izgradnju aerodroma:

“Analizirajmo šta sve ovo zapravo znači počevši od kraja i možda najnebitnije informacije. PPRS planira da je aerodromu „Adem Jašari“ u Prištini potrebno unapređenje a bilo bi i super, navodi se u dokumentu, kad bi bilo još vazdušnog saobraćaja sa Beogradom. Sva uopštenost ovog dokumenta i državno-administravni formalizam vidi se na primeru pominjanja Prištine. Teritorija Kosova i Metohije nije i najverovatnije nikada više neće biti pod kontrolom Srbije ali je u isto vreme prirodno i logično da država Srbija i njene institucije ne žele da same priznaju tu realnost što PPRS kao državni projekat prati”.

Gradnja aerodroma zabranjena je do 2044. godne a prostorni plan je za period 2021.-2035. godine.

“Najveća zarada u istoriji srpske vazduhoplovne industrije, koncesija aerodroma „Nikola Tesla“ trajaće 25 godina, dakle završava se 2044. godine. Nakon logičnog ograničavanja rasta (dozvoljenog obima saobraćaja) vazdušnih luka koje mogu biti konkurencija Vansijevoj „Tesli“, jasno je da d0 2044. godine neće biti dozvoljeno (koncesionim ugovorom koji javnost i dalje nije videla) građenje konkurentnog, pa i većeg po broju pista, aerodroma na samo 10 kilometara razdaljine. Sve priče o analizama PPRS-a i interpretaciji mejnstrim medija kroz „Dobanovci International“ padaju ovde u vodu budući da pomenuti PPRS važi do 2035. godine”, piše Vojinović.

Bor kao Mordor, od Frodovog okruga do Vučića i Saurona