in

Kako sprečiti Orbana da preuzme predsedavanje Evropskom unijom

Kako sprečiti Orbana da preuzme predsedavanje Evropskom unijom

Kratkoročno lideri EU mogli bi da odlože mađarsko predsedavanje ili ga raspodele između Španije i Belgije, ali su potrebne dugoročne reforme koje bi sprečile problematična predsedavanja eurofobičnih članica, navodi rumunski poslanik EP Alin Mituca

Najbolji način da se spreči da evroskeptične vlade naškode interesima Evropske unije jeste da se ukine rotirajuće predsedavanje Evropskom savetom, piše rumunski poslanik Evropskog parlamenta iz grupe „Obnovimo Evropu“ Alin Mituca.

Viktor Orban trebalo bi da predvodi Evropsku uniju s pozicije predsednika Saveta za 13 meseci, navodi Mituca dodajući da je on predsednik vlade koja je više bila kamen spoticanja u procesu donošenja odluka Evropskog saveta, nego što je bila pošteni saradnik, kakva bi trebalo da bude predsedavajuća vlada.

Otvorite Telegram da bez cenzure primate izbor naših najboljih vesti

„Evropski parlament zvanično je zatražio od lidera EU da spreče mađarsko predsedavanje Savetom. Štaviše, treba ozbiljno da se zapitamo: treba li da nastavimo sa rotirajućim predsedavanjem, reliktom prošlosti, ili da se reformišemo i postavimo stalno predsedništvo nad Savetom poput drugih EU institucija“, piše Mituca u tekstu objavljenom na portalu „Euraktiva“.

Objašnjava se da ovo telo EU ima ulogu u postavljanju zakonodavne agende i pregovorima oko evropskih zakona, kao i da „pošteni“ predsedavajući može da podstakne točkove donošenja odluka unutar EU.

Postavlja se pitanje kako članica koja je nebrojeno puta dokazala da je sposobna da krši evropske vrednosti i vladavinu prava može da se posveti rešavanju ovih pitanja, ističe se u tekstu.

„Mađarska, kao i poljska, vlada ima istoriju toga da se ponašaju potpuno suprotno od medijatora i posrednika. Mađarska je dokazala da ne može da stavi zajednički interes EU na isti nivo, a kamoli ispred nacionalnog interesa“, navodi rumunski poslanik.

Nabrajajući da je Mađarska pretila da će blokirati budžet EU i zaustavila slanje pomoći Ukrajini, on piše da je „Orbanova vlada radila protiv interesa EU, a sada je na ivici toga da dobije veći uticaj na EU agendu“. Šta po tom pitanju mogu da preduzmu zakonodavci, pita se retorički Mituca.

Kratkoročno, kako navodi, postoje neki mehanizmi na raspolaganju poput toga da bi lideri EU mogli da glasaju sa kvalifikovanom većinom da preurede predsedavanje, odlažući ono mađarsko kao vid upozorenja Orbanu.

Oštrija mera bila bi da se ukine mađarsko predsedavanje i da se ono raspodeli između Španije i Belgije.

Ipak, dugoročno preskakanje problematičnih predsedavanja nije pravo rešenje, piše rumunski poslanik.

On predlaže da Evropski savet bude transformisan u autentično zakonodavno veće koje bi funkcionisalo kao jedan entitet i kojim bi predsedavao predsednik Saveta.

Micula smatra da ova opcija ima nekoliko prednosti: uspostavio bi se istinski dvodomni zakonodavni sistem koji bi uključivao Savet i Parlament sa Komisijom kao izvršnom vlašću.

Time bi se oslobodili starog sistema predsedavanja koji je omogućavao državama članicama (čak i eurofobičnim) da utiču na zakonodavnu agendu, piše Micula i dodaje da bi i proces donošenja odluka bio efikasniji.

„Evropi je neophodna reforma. Problemi narastaju svakog dana, spoljni ili unutrašnji, i ne možemo da nastavimo sa institucionalnom postavkom koja je stvorena u prošlom veku i možda je imala smisla za konfiguraciju od šest država članica, ali sada nas izneverava dok se suočavamo sa ogromnim izazovima 21. veka. Promena načina funkcionisanja Saveta bio bi važan korak u tom pravcu, a mogućnost da bi Viktor Orban mogao da bude na čelu naše Unije trebalo bi da ovaj imperativ učini jačim nego ikad“, zaključuje Micula.

(RT)

Pratite tokom 24 sata bez cenzure naše najbolje vesti samo na Vkontakte