in

Simptomi da ne unosite dovoljno proteina: Šta nam poručuje telo?

Simptomi da ne unosite dovoljno proteina i te kako se očituju na našem telu, a evo kako da ih prepoznate.

Proteini spadaju u osnovne građevinske blokove našeg tela – stoga je sasvim prirodno pitati se mogu li se razviti simptomi nedostatka proteina ako ih ne unosimo dovoljno u svakodnevnoj ishrani.

Verovatno već znate da vam proteini pomažu da izgradite mišiće i imaju ključnu ulogu u osećaju sitosti i zadovoljstva tokom dana. Ipak, oni čine puno više nego što ime se to obično pripisuje. Protein živi u svakoj ćeliji našeg tela, što znači da nedostatak proteina u ishrani može dovesti do velikog broja nuspojava. Ali pravi nedostatak proteina retko se javlja kod prosečne osobe u razvijenim zemljama koje nude pristup raznim izvorima hrane. Ipak to ne znači da se to i dalje ne događa.

Koji je glavni uzrok nedostatka proteina?

Glavni uzrok nedostatka belančevina je, naravno, nedovoljno konzumiranje  hrane bogate proteinima. Određene grupe ljudi trebalo bi više da paze na unos proteina (vegani, vegeterijanci, starije osobe…). Teški nedostaci mogu se pojaviti i kod osoba s gastrointestinalnim zdravstvenim problemima poput celijakije, ulceroznog kolitisa ili Kronove bolesti jer ti poremećaji mogu otežati pravilnu apsorpciju proteina u crevima. Opet, klinički nedostatak proteina, čak i među veganima, prilično je redak budući da postizanje 0,8 grama proteina po kilogramu telesne težine nije veliki izazov za većinu osoba koje imaju pristup obilnoj hrani (čak i ako je ta hrana biljnog porekla).

Simptomi da ne unosite dovoljno proteina

Simptomi nedostatka proteina razlikuju se u zavisnosti od toga koliko je ozbiljno stanje. Međutim, postoje neki znakovi koje vredi uzeti u obzir.

Žudnja za šećerom

Proteini, zajedno s mastima, sporije se vare od ugljenih hidrata. Ako jedete obrok koji uglavnom sadrži ugljene hidrate s nedovoljno proteina, on će se bržesvariti i uzrokovati porast glukoze u krvi. Nakon tog rasta sledi pad — a kad nivo glukoze stalno raste i pada, žudimo za još šećera. Ključno je jesti proteine ​​s ugljenih hidratima kako bi se sve sporije varilo, a promene nivoa glukoze u krvi s vremenom bile postupnije.

Češća glad

Verovatno ste primetili da imate napade gladi tokom dana kad vam nedostaje proteina u obrocima. To je zato što proteini smanjuju nivo hormona “gladi”, grelina, u organizmu i stimulišu proizvodnju drugih hormona zbog kojih se osećate sitima. Kao rezultat toga, nedostatak proteina može povećati apetit i zapravo uzrokovati da jedemo više.

Slabost i umor

Za većinu ljudi, konzumiranje premalo proteina tokom dana, na kratke staze neće dovesti do pada energije. Međutim, dugoročno konzumiranje premalo proteina dovodi do toga da telo „razbija“ mišiće ne bi li se opskrbilo belančevinama. To dovodi do gubitka energije i umora. Stručnjaci smatraju da su slabost i umor dva najranija znakova nedostatka proteina.

Dok neodgovarajući proteini mogu dovesti do ovih simptoma čak i kod mlađih ljudi, to može biti posebno zabrinjavajuće za starije odrasle osobe. Jedna studija iz 2018. godine pokazala je da je nedovoljno belančevina povezano sa slabošću u dobi od 60 ili više godina.

Pročitajte i… Dnevni unos proteina- koja količina nam je zaista potrebna?

Gubitak mišićne mase

Ako ne dobijemo dovoljno proteina, naša tela zapravo neće moći da se pravilno obnove i počećemo da gubimo mišićnu masu. Uz nedostatak proteina, aminokiseline se još uvek moraju iskoristiti za potrebne telesnih funkcija kao što su popravak tkiva i stvaranje esencijalnih enzima. Za to se kao izvor koriste mišićni proteini, što može dovesti do gubitka mišićne mase.

Problemi s kožom, kosom i noktima

Studija iz 2019. objavljena u „Indian Dermatology Online“ časopisu promatrala je ljude koji konzumiraju manje od polovine preporučene dnevne doze proteina (što znači da su imali ozbiljan manjak). Primećeno je da su se ti ispitanici suočili s problemima kože i kose, uključujući gubitak kose, akne, melazmu i prerano starenje.

Izvor: ljepotaizdravlje.hr

fizkes/iStock/Getty Images Plus via Getty