Saveti stručnjaka – sve što treba da znate o zdravlju stopala

Ona naprave hiljade koraka svakoga dana, nose čitavu težinu našeg tela, a ipak – guramo ih u uske cipele, postavljamo na visoke potpetice i zanemarujemo kad je prevencija u pitanju. Od Aleksandre Maksimović, master strukovnog terapeuta, potražili smo savete važne za unapređenje zdravlja naših stopala

Razgovarala: Jasmina Ubiparip


Aleksandra Maksimović je master strukovni terapeut, master Bowen terapeut i refleksoterapeut, osnivačica Centra za unapređenje zdravlja „Alvita plus“, idejni tvorac originalnog programa za korekciju bola i čukljeva

Koji su najčešći problemi koji je javljaju na stopalima?

Deformacije stopala često prolaze neopaženo, sve dok stopala ne počnu da bole, otiču ili ozbiljno ometaju hod. Najčešće su u pitanju čukljevi – Hallux valgus, iliti bolne kvrge na zglobu palca, udružene s pojavom čekićastih prstiju. Pored toga, sve se veći broj ljudi suočava s problemima ravnih tabana i bola u peti (tzv. petni trn).

U kojoj meri obuća koju nosimo utiče na zdravlje stopala?

Upravo je obuća jedan od faktora koji izazivaju deformitete. Uzane, špicaste cipele sputavaju stopalo da se slobodno pokreće i nameću mu neprirodan položaj, često i tokom dužih vremenskih perioda. Mnoge žene vole da nose elegantne salonke, jer one izdužuju listove, ali takve cipele imaju petu visoku i po osam, 10 i 12 cm i predstavaljaju veliko opterećenje za prednji deo stopala. Nakon izvesnih godina života, svod stopala se spušta, stopalo se širi i stvara jaču potporu u vidu proširenja – čukalj. Zadebljanja u vidu žulja na tabanu između drugog i trećeg prsta uobačajeni su udruženi problemi s bolnim, upaljenim čukljevima. Moram upozoriti i na to da je nošenje baletanki ili patika, kao i sve obuće s ravnim đonom, faktor rizika za nastanak čukljeva, jer se na taj način prevremeno spušta svod stopala.

Kakvu bi obuću trebalo da nosimo?

Ona treba da bude od prirodnih materijala koji će se oblikovati prema stopalu, sa širim kalupom i potpeticom 2-6 cm. Tokom letnjeg perioda, hodajte bosi po različitim terenima, koliko god prilike to dozvoljavaju. Jer, setimo se da su ljudi, kao vrsta, počeli da se razbolevaju upravo onda kad su počeli da nose cipele. Gubitkom kontakta sa zemljom, promenilo se naelektrisanje tela.

Koji negativni obrasci ponašanja mogu dovesti do problema sa stopalima

Loše držanje tela je, nažalost, naša svakodnevica. Usled uobičajenog sedećeg načina života, za kompjuterom, u kolima, uz malo kretanja i gotovo nikakvu fizičku aktivnost, telo se deformiše po principu inercije i mehaničkih zakona vladavine jačih i kraćih mišića i tetiva.

Najčešće se kao posledica javljaju:
* pogrbljenost (pojava vratne i grudne grbe),
* dominacija jedne strane tela, uvrtanje i skraćenje mišića – skolioza,
* opušten stomak – slabi stomačni mišići,
* zgrčeni, skraćeni krsni mišići (uslovljavaju išijadični bol).
Nedostatak kondicije može usloviti dodatno odbijanje fizičke aktivnosti, pa se, lančano, atrofija mišića celog tela odražava na mišiće stopala, koji svaku nepravilnost „vertikale“ amortizuju stvaranjem novih izbočina kojima osiguravaju oslonac. Neretko se pored čukljeva na palcu, kvrge stvaraju i sa strane malog prsta, na risu, peti… (Pročitajte i… Vežbe za stopala koje jačaju zglobove i mišiće)

U kakvoj je vezi zdravlje stopala sa onim celokupnog organizma?

Na tabanu se nalaze nervni završeci svih organa našeg tela, precizno strukturirani po utvrđenoj šemi. Refleksologija je drevna tehnika kojom su drevni narodi širom sveta dijagnostikovali i lečili razna oboljenja. Pritiskom na određenje tačke možemo otkloniti bol, smiriti upalu, ublažiti teškoće u disanju, razbistriti vid…

Autorka ste specijalnog programa usmerenog na lečenje čukljeva. Šta su uopšte čukljevi i koliko su oni danas česta pojava?

Statistika kaže da danas skoro svaka druga žena ima čukljeve. U praksi, sve češće viđam i muškarce s bolnim i otečenim čukljevima. A oni nastaju kao odbrambeni mehanizam tela, koji se javlja kad stopala nemaju dovoljno jak oslonac pa pribegavaju potpori, putem uvećavanja tkiva oko zgloba palca. Nama te kvrge uglavnom estetski smetaju, a one su zapravo produkt amortizacije lošeg držanja.

Koje vrste terapije pomažu u slučaju čukljeva?

Dosad se u tretmanu čukljeva pominjala operacija i nošenje ortoza za ispravljanje palca. Tokom višegodišnjeg rada istraživala sam šta dodatno može doprineti rešenju tog problema i – došla do programa AllMax, kojim problemu čukljeva pristupam iz više uglova.

U svom radu koristite refleksologiju, ali i Bowen terapiju. Na koji način one deluju na čukljeve?
Cilj je da oslobodim stopalo svakog grča i pomognem u resorpciji svih nepravilnosti koje ga deformišu.U tome mi najviše pomaže kineziološko znanje, jer je neophodno poznavati doziranje pritiska i amplitudu pokreta. Bowen tehnikom resetujem telo i vraćam balans nervnog sistema, koji je osnova našeg zdravlja. Pored tih tehnika, služim se specijalnim uljima, aparatima, trakama, kristalima, kupkama…

Imate li praktičan savet za naše čitateljke – šta možemo da učinimo same, kod kuće, kako bismo ublažile problem s čukljevima?
Uvek je dobro na kraju dana pripremiti kupku s toplom vodom, u koju ćemo dodati supenu kašiku sode bikarbone. U prodavnicama zdrave hrane možete pronaći tinkturu i kreme od gaveza, ruzmarina, kantariona i mazati ih na umorna i otekla stopala pred odlazak na spavanje. I, naravno, hodajte bosi što češće!

 

Prostock-Studio / iStock via Getty Images