Letnja fitnes rutina biće lakša uz savete Ana-Marije Žujović

U kojoj meri letnja fitnes rutina treba da se razlikuje od one tokom hladnijeg perioda godine? Ovo pitanje postavili smo našim sagovornicama, istinskim zvezdama fitnesa i sporta, te vam u serijalu od tri posta, koji smo nazvali #letnjafitnesrutina, donosimo njihove savete.

 
U prvom delu serijala #letnjafitnesrutina razgovarali smo sa Ana-Marijom Žujović, fitnes šampionkom, reprezentativkom Srbije u bodibildingu i trenerom. Red, rad i disciplina njen je moto, tako da nema bolje adrese za preporuke koje će nam pomoći da budemo ne samo što efikasnije na trenizima, već i što motivisanije.

Letnja fitnes rutina nalaže: Prilagodite trening vremenskim uslovima

Nemojte se nervirati ako ne možete da odradite trening istim intenzitetom kao u teretani jer uslovi u kojima radite nisu ni približno jednaki. Trening na otvorenom predstavlja mnogo veći napor za organizam.

Pre nego što krenete s treningom, dopustite telu da se prilagodi vremenskim uslovima. Uzmite u obzir temperaturu, vlažnost vazduha i vreme treniranja. Izbegavajte trening popodne, kad je sunce najjače, i dajte organizmu nedelju-dve da se prilagodi novim uslovima.

Voda je ključ

Kada je letnja fitnes rutina u pitanju, najvažniji savet za vežbače jeste ostati hidriran. Unos tečnosti tokom vežbanja na visokim temperaturama je obavezan. Dehidratacija je najčešći uzrok grčeva, umora i svih ostalih telesnih reakcija povezanih s visokim temperaturama. U proseku, svaka osoba izgubi oko 2,5 l vode dnevno, bez vežbanja ili izlaganju suncu i vrućinama. Da biste znali otprilike koliko ste vode izgubili, stanite na vagu pre i nakon vežbanja. Razlika u težini pokazuje vam koliko ste vode izgubili treningom. Kako biste ostali dovoljno hidrirani, najbolje je da svakih 15-ak minuta popijete 200-300 ml  vode.

Nauka kaže da – kad osetite žeđ – već ste dehidrirani.

Krema za sunčanje

Iako mnogi zanemaruju ovaj savet,  tako kožu izlažu riziku. Pre treninga na otvorenom potrebno je namazati se kremom za sunčanje. Osim toga, tako ćete lakše dobiti lepu boju i mišići će vam biti vidljiviji kad se pojavite na plaži. Kako bi vam mazanje kremom za sunčanje postalo navika, stavite je negde blizu izlaznih vrata, tako da vas, svaki put kad izlazite iz kuće, pogled na nju podseti da treba da se namažete.

Izbor odeće

Obucite što laganiju i svetliju odeću koja ne privlači sunce (izbegavajte tamne boje).

Podjednako dobar savet je nošenje odeće od specijalnih materijala koji “dišu” (tzv. clima cool, dry fit i sl). Većina sportskih brendova u svojoj ponudi ima odeću specijalno dizajniranu za vrele letnje dane.

Sunčane naočare i kačket poželjan su dodatak koji vam može olakšati trening i pomoći da ostanete fokusirani na vežbe.

Ishrana je važna

Pre izlaska na sunce pripazite i na redovan unos kalorija, kako biste izbegli mučnine ili vrtoglavicu. Ishrana treba da ostane prilagođena vašim treninzima i ciljevima koje ste postavili. Po mogućnosti, sa sobom ponesite voćku ili energetsku pločicu.

Vežbajte pametno

Najbolje je odraditi vežbe rano ujutro ili uveče. Iako postoji savet da se izađe iz teretana napolje, zapravo je najbolji savet tokom leta da se vežba u klimitazovanim fitnes centrima, gde organizam nije izložen temperaturnim ekstremima. Definitivno izbegavajte vežbanje napolju u periodu od 10-16 h.

Zdravo telo kao fitnes cilj

Moram da priznam da mi je veoma drago što su žene postale usmerene na to da oblikuju i zategnu telo, a ne nna to da budu mršave. Kako samo mišićavo telo može da bude zdravo, ovaj trend definitivno pozitivno utiče i na opšte zdravlje i vitalnost.

Koji god da je cilj u pitanju, “bikini body” ”power booty” “strong body” – svi bismo uvek želeli brze rezultate – za 4 treninga, mesec dana… Međutim, za uspešne, vidljive i održive promene potrebno je vreme i posvećenost. I zato, ako sa treningom počinjete danas, gledajte na to kao na proces, bez mnogo preispitivanja i razmišljanja kada će se videti rezultati. Oni će sigurno doći sa predanim radom. Ako svake nedelje odradite 4- 6 treninga, usredsredite se na vežbe, planski odradite svaki trening i obratite pažnju na sve što sam gore nabrojala, sigurna sam da će kroz 6 meseci doći do transformacije.

(Pročitajte i… Bikini body je telo u kojem se dobro osećamo! Ovako glasi „call to action“ za ovo leto fitnes trenera Jelene Šijak)

Poruka za početnice

Moja preporuka svim početnicima jeste saradnja sa instruktorom. Pre početka vežbanja poželjno je porazgovarati sa fitnes trenerom, objasniti mu svoje ciljeve, upoznati  ga sa osnovnim životim navikama, eventualnim hroničnim bolestima, smetnjama ili povredama.

Poruka za početnike koji žele da budu fit jeste da budu strpljivi i istrajni.

Toplo preporučujemo da pogledate i podkast „Uzdravlje“ u kojem Ana-Marija objašnjava neke od osnovih principa ishrane i treninga. 

Martin Sarovski