in

Kako da se oslobodim treme? Koji je najbolji način?

Kako da se oslobodim treme tema je o kojoj ove subote piše psihoterapeutkinja dr med. Tamara Tomović, inspirisana pismom naše čitateljke.

Ukoliko imate problem s kojim ne uspevate da izađete na kraj, pozivamo vas da se obratite za pomoć našoj stručnoj saradnici – dr med. Tamari Tomović, psihoterapeutkinji i treneru poslovnih veština.

Pišite nam na imejl adresu: [email protected] (subject: Za Psiho kutak). Molimo vas da u svojim pismima napišete i sledeće podatke: godine, obrazovanje, bračni status, imate li žive roditelje, imate li braću i sestre, jeste li ekonomski obezbeđeni, da li ste zaposleni. Svi ti podaci su važni za dobijanje adekvatnijeg odgovora. Imena možete pisati kao inicijale, a podaci koji služe kao opis neće biti objavljeni.

Po jedan Tamarin odgovor objavljujemo svake druge subote u 14 h.

Kako da se oslobodim treme?

Pitanje:

Pri kraju sam gimnazije i srednje muzičke škole i nameravam da upišem Muzičku akademiju, Odsek klavir. Iako sam mnogo vremena i truda uložila u muziku, pitam se da li je to pravi izbor za mene, budući da veoma često pre nastupa imam veliku tremu. Oduvek je bilo tako, ali sad se radi o odluci koja je veoma ozbiljna.

Odgovor:

Trema je veoma važna tema i – dok neke osobe ona stimuliše, druge toliko parališe da odustanu od stvari koje su im zaista važne. Verujem da ste samim postavljanjem pitanja pokazali želju da prevaziđete problem. Mnogi se pak povuku i odustanu od svojih najdubljih želja jer se plaše javnog nastupa.

Izrazita trema je česta. Ponekad nam se čini da nećemo izdržati. Imamo utisak da svi vide koliko nam se tresu ruke, klecaju kolena, kako ubrzano dišemo, treperimo, orošeni smo znojem. Imamo utisak da ćemo se onesvestiti. RE&KBT terapija primenjuje brojne tehnike koje prvo klijente nauče da se suočavaju sa sličnim senzacijama treme, te i kako da ih podnose.

Ne, nećete eksplodirati i nestati. Uglavnom je važno da naučite da podnosite taj neprijatni doživljaj i da odlučite da naučite da ga prevazilazite.

Prvo se zapitajte čega se toliko plašite? Da li ste uznemireni zbog mogućnosti da ćete pogrešiti, da će drugi videti koliko zapravo ne znate i ne vredite? Ukoliko su vam ove misli poznate, pokušajte da im se suprotstavite. Ubedite sebe da ste dovoljno vežbali, da znate i da vredite.

Razmislite šta je najgore što može da se desi? Šta će se dogoditi ukoliko npr. pogrešite? Koliko vas je u životu koštao zahtev koji postavljate sebi da budete „savršeni”, da vam se drugi „dive“. Sigurno ste osećali tremu i u nekim drugim situacijama u životu, npr. kada ste odgovarali u školi? Verovatno vam se dogodilo da iako pogrešite nađete način da se snađete i šarmantno se izvučete iz te neprijatne situacije. Možda drugi i nisu primetili koliko ste uzbuđeni.

Pokušajte da naučite da se umirite kroz npr. duboko abdominalno disanje (disanje stomakom). Stavite ruke na stomak i dišite usporeno. Osetićete kako se umirujete.

Da li ste pokušali da vizualizujete određene situacije? Možete li da zamislite neko sigurno i lepo mesto na kome ste opušteni? Pokušajte pred svaki nastup da sebe zamislite na tom mestu. Zapamtite osećaj u stomaku. Umesto da zamišljate „katastrofalan scenario”, zamišljajte kako vam publika tapše i radosno se osmehuje klimajući glavom.

Pred svaki javni nastup odaberite da svirate određenoj osobi. Neka sva vaša pažnja bude usmerena na osobu koja treba da bude podržavajuća.

Pročitajte i… Pitali ste Tamaru – kako da se oslobodim anksioznosti pred nastup?

Sada je pravo vreme da počnete da prevazilazite tremu. Dva osnovna osećanja – strah i sram – jesu ona koja izazivaju tremu. Počnite da prevazilazite taj strah. Hrabrost se uči. Ako se nečega baš plašite, krenite u nekoliko koraka da prevazilazite strah. Prvo upoznajte ono čega se plašite, zatim polako počnite da se izlažete tome. Videćete da će s vremenom strah polako nestajati. Iskoristite priliku i izađite nekoliko puta na binu. Osetite prostoriju i vizualizujte publiku. Prijavite se i na časove javnog nastupa, glume ili plesa. Sigurno ćete naći nešto što vam odgovara.

Sramota je prolazna i ono što vam se čini da je vaša ogromna greška i da ostali nikad neće zaboraviti kako ste se obrukati uglavnom postoji samo u vašoj glavi. Ljudi su većinom usmereni na sebe i ne razmišljaju mnogo o drugima. Uradite nekoliko stvari koje su vam neprijatne: priđite nekoj nepoznatoj osobi, recite nešto glasno u javnom prevozu. Videćete kako polako prestajete da mislite šta drugi misle o vama.

Ipak, ništa ne može da zameni težak rad, fokus, vežbu i posvećenost. Trema se može prevazići i treba da je pobedite da vas ne bi blokirala i u ostalim oblastima života. Ne dozvolite da vas neprijatan osećaj blokira da upišete fakultet koji volite, te da uživate u onome čime zaista želite da se bavite. Ukoliko se i dalje plašite, izaberite terapeuta koji će vam pomoći da prevaziđete tremu.

Andrea Piacquadio via Pexels