in

Evo šta su otkrili esperti

Najnovije činjenice o metabolizmu iznela je jedna revolucionarna studija. Izgleda da je način na koji telo koristi energiju radikalno drugačiji nego što smo mislili…

Često zamišljamo svoj metabolizam kao vatru koja se rasplamsava dok vežbamo, a njen cilj je da sagori kalorije. Metabolizam je posao koje vaše ćelije obavljaju konstantno, svakog dana, svakog minuta. Imate ih 37 miliona, a svaka ćelija je kao mala fabrika koja proizvodi sve što je potrebno da vaše telo funkcioniše. Neke kalorije se sagore tokom vežbanja, ali većina onoga što jedete koristi se za podsticanje kontinuiranog rada vaših ćelija.

Najnovije činjenice o metabolizmu

Novo istraživanje, koje je dr Herman Poncer i više od 80 koautora objavilo u časopisu Science, bavilo se metabolizmom preciznije nego ikada ranije. Oni su merili metabolizam kod skoro 6.500 ljudi širom sveta, od novorođenih beba do 95-godišnjaka. Kada su naučnici ispitali varijable koje utiču na potrošnju energije, kao što su veličina tela i procenat masti, dobili su „jasnu mapu metabolizma tokom našeg životnog veka“, kaže Poncer. Evo šta to znači za vas…

Dobre vesti za starije

Godinama slušamo da naš metabolizam dostiže vrhunac u tinejdžerskim godinama i da znatno usporava kako se približavamo srednjim godinama. Ali istraživači su otkrili da metabolizam zapravo raste mnogo ranije i opada mnogo kasnije, te da ima četiri različite faze. Kod dece do godinu dana metabolizam je na najvišem nivou, a brzina metabolizma kod beba je 50% veća nego kod odraslih. Od prvog rođendana do 20. godine, metabolizam opada za oko 3% godišnje. Zatim, od 20. do 60. godine metabolizam ostaje stabilan. Posle 60 godina polako počinje da opada (0,7 procenta godišnje). „To znači da tokom 40 godina sagorevamo kalorije istom stopom, u proseku oko 2.500 dnevno”, kaže Poncer. „A 60-godišnjak ima isti metabolizam kao i dvadesetogodišnjak!”

Muški i ženski metabolizam? Ima li razlike?

Ne postoji ništa posebno u vezi sa muškim metabolizmom – u odnosu na ženski, kaže Poncer. Muškarci su obično viši i teži od žena, a njihova tela se sastoje od više mišića i manje masti.Mišići koriste više energije nego masti, što je razlog za razliku (razlog zašto muškarci lakše gube kilograme od žena). Naučnici nisu našli nikakvu razliku u brzini ova dva metabolizma.

Trudnoća i menopauza nas ne usporavaju

– Ove glavne ženske promene u nivoima hormona nisu uticale na brzinu metabolizma, kaže dr Dženifer Rud, koautorka studije, doktor nauka koja se posebno bavi istraživanjem metabolizma i potrošnje energije u Penington biomedicinskom istraživačkom centru na državnom univerzitetu Luizijane. –To je bilo iznenađujuće, ali je i ohrabrujuće. Činjenica je da je ta stopa stabilna i u periodu kad rađamo i u našim 60-im – što znači da ne morate ništa da radite da biste održali svoju težinu, sve dok se pridržavate zdrave ishrane i pridržavate se preporučene količine vežbanja i odmora.

Zavisi od čega smo satkani

Tipovi ćelija od kojih se sastoji vaše telo utiču na količinu ‘posla’ koji obavljaju i energiju koju sagorevaju. Ćelija u vašem masnom tkivu nije toliko zauzeta kao ćelija u vašim mišićima. Ako imate mnogo „mršave mase“, sagorećete kalorije efikasnije nego neko ko ima više ‘masne mase’. Zato vežbanje, posebno trening snage za izgradnju mišića, može biti od koristi.

Jedite zdravo i krećite se više

Nema dokazanog načina da može da se ubrza metabolizam. Sama fizička aktivnost to može malo da pospeši, ali naša dnevna potrošnja energije ostaje ista, pokazalo je istraživanje. Metabolizam ostaje stabilan.

Pročitajte i… Kako da uz minimalno truda pokrenete metabolizam?

Ali vežbanje i dijeta čine razliku! Razmislite o tome na ovaj način: sagorevate
određeni broj kalorija svakog dana, ali vi odlučujete kako ćete ih sagoreti. Ako ih utrošite na vežbanje, bićete mnogo zdraviji i imaćete manje upalnih procesa od nekoga ko to ne čini. Isto važi i za hranu. Vi odlučujete kako ćete napajati svoje telo – tu dolazi do izražaja zdrava ishrana.

Rudzhan Nagiev/iStock/Getty Images Plus via Getty Images