in

Evo kada bi trebalo da zaspimo prema stručnjacima

San i zdravije srce i te kako su povezani. Uostalom, kvalitetan san je neophodan za pravilno funkcionisanje celog organizma…

Kada ići na spavanje? Verujemo da je ovo pitanje koje mnogi postavljaju, ali je i tema mnogih razgovora. Upravo o tome sada govori i nova studija objavljena u „European Heart Journal“ i ona povezuje odlazak na spavanje između 22 i 23 sata s boljim zdravljem srca. Otkriće je objavila studija naučnika iz Velike Britanije.

San i zdravije srce

Istraživanju je učestvovalo 88.026 osoba, koje su sedam dana nosile uređaje na grudima kako bi naučnici pratili njihov dan i dnevne aktivnosti.

Od ukupnog broja učesnika, 3.172 osobe odnosno 3,6 % razvilo je srčanu bolest tokom prosečnog vremena praćenja. Analizom podataka, naučnici su otkrili da su oni koji su odlazili na spavanje između 22:00 i 22:29 imali manji rizik od srčanožilnih bolesti od onih koji su u krevet išli ranije ili kasnije.

Dakle, oni koji su legali u ponoć ili kasnije imali su 25 % viši rizik od razvoja kardiovaskularnih bolesti u poređenju s “idealnim” odlaskom na spavanje između 22:00 i 22:29.

Pošto se do sada pristupalo odlasku na spavanje kroz metode “što pre, to bolje”, podaci pokazuju drugačije: oni koji su spavali pre 22:00 imali su 24 % veći rizik od srčanih oboljenja, za razliku od onih koji su išli na spavanje,između 23:00 i 23:59. Oni su imali 12% veći rizik.

Pročitajte i… Zašto popodnevno spavanje nije dobra ideja?

Autor studije dr Dejvid Plens sa Univerziteta Ekster sugeriše da je pravo vreme za spavanje zapravo povezano s načinom na koji radi naš telesni sat. Rezultati ukazuju na to da je veća veroatnoća da će rani ili kasni odlazak na spavanje poremetiti biološki sat, sa štetnim posledicama za zdravlje srca i krvnih sudova. Ova studija pokazuje da je optimalno vreme za spavanje u određenoj tački u biološkom ciklusu od 24 sata, a odstupanja mogu biti štetna po zdravlje. Najrizičnije vreme bilo bi posle ponoći jer potencijalno smanjuje verovatnoću boravka na jutarnjem svetlu, što resetuje telesni sat.

Međutim, studija ima neka ograničenja – objedinila je rezultate koji se temelje samo na odraslim osobama u dobi od 43 do 79 godina (s prosečnom dobi od 61) koji su pretežno belci. Zato se u studiji navodi da se ovi nalazi možda neće dobro generalizovati na druge populacije te su potrebna dalja istraživanja koja će biti reprezentativnija za globalnu populaciju.

Bilo kako bilo, odlazak na spavanje između 22:00 i 23:00 pružiće vam preko potrebnih osam sati sna koji se preporučuju, ali i održati zdravlje u vrhunskoj formi. Pobrinite se za svoj dobar san jer on je važan za vaše hormone, ishranu, raspoloženje…

Priredila: Tatjana Zoka
Tekst originalno objavljen na: ljepotaizdravlje.hr

Fizkes / iStock via Getty Images